suusindubai.reismee.nl

'Vakantie' in Dubai.

Hallo allemaal,

Na ruim 2 maanden hard gewerkt te hebben bij JustKidding, heb ik afgelopen week vrij genomen omdat Selwyn mij gezellig kwam opzoeken. Ookal dacht ik alles al zo'n beetje gezien te hebben van Dubai, heb ik toch weer leuke nieuwe dingen ontdekt en gedaan.

Een van de dingen die bij de Dubai experience hoort is een Desert Safari tour. Om deze ervaring nog mooier te maken hebben we de overnight tour gedaan waar we in een nagemaakt bedoeinen kamp hebben geslapen. Natuurlijk ging deze tour wel weer op z'n Dubai's, met een driver die ruim een uur te laat ons eindelijk kwam ophalen. Gezellig in de auto met drie Afrikaanse vrouwen die het allemaal spannend vonden gingen we opweg naar de woestijn. De tour begon met een jeep tour door de woestijn duinen, wat een adrenaline kick! Die hysterische Afrikaanse vrouwen waren een leuke extra factor, want die vonden het allemaal maar niks dat we bijna over de kop gingen door de woestijn. Gelukkig ging de driver niet rustiger aan doen ofzo en knalde hij lekker door de duinen heen. Super vet! Helemaal door elkaar geschud en vol van de adrenaline kwamen we aan bij dat bedoeinen kamp. Wel erg toeristisch allemaal. De reden dat ik deze tour heel graag wilde doen is omdat ik super graag op een kameel wilde zitten, alleen wat de beschrijving niet zei is dat dit ritje een klein rondje was in een afgezet stukje, waar 3 kamelen achter elkaar liepen. Maar ondanks dat was het toch super leuk! Ik zat in het midden en de kameel die achter die van mij aanliep zat de hele tijd kusjes te geven en gezellig te doen. Alleen dat omhoog en omlaag gaan voor het op en afstappen is wel eventjes spannend omdat je toch met best een vaart naar beneden gaat. Verder was er in dit kamp een hele entertainment show gemaakt voor de avond. Met een lekkere bbq en twee dansshows. Na het eten ging iedereen weg, en bleven wij als enige over omdat wij dus die overnight tour hadden geboekt. Zo vet om 's avonds in de woestijn te zijn en sterren te kijken, want die zie je niet echt in Dubai met al die lichten. Wat we in eerste instantie dachten is dat we in zo'n echt typische tent zouden slapen, maar ipv dat hadden ze hutjes waar je en soort van op de banken kon slapen achter een plastic gordijn wat de ongedierte buiten zou moetn houden, want ja in de woestijn loopt nogal wat rond. Zit je zo lekker 's avonds op een bankje met je voeten in het zachte zand, komt er inene een mega grote schorpioen langslopen! Chill!! Gelukkig heeft deze niet besloten gezellig bij ons in de tent te komen want dat zou iets minder leuk zijn geweest. De volgende ochtend ging het wederom lekker op z'n Dubai's, want we moesten vroeg opstaan om te ontbijten omdat de driver er vroeg zou zijn. Wederom een uur later dan afgesproken werden we opgehaald. Ook een hele ervaring want we zaten in de auto met een vrolijke indier die niet kon stoppen met praten. Toen we uit de woestijn kwamen moest hij even z'n banden oppompen bij een winkeltje dat toevallig van zijn vrienden was, waar we volledig volgehangen werden met allemaal toeristen meuk en waar we 100x nee moesten zeggen tegen de verkopers. Want ja hoe leuk zo'n witte jurk met een theedoek op je kop staat, in Nederland is dat toch een beetje raar...

Wat ook bij Dubai hoort is het opzoeken van het oude centrum, Deira met als hoogtepunt de verschillende souqs, met verkopers die heel graag spullen willen aansmeren dus wederom heel veel nee zeggen. Bij een bepaald deel hebben ze een heritage village gebouwt, wat laat zien hoe het vroeger allemaal was langs de Creek wat het centrum was van de handel. Waar de meeste toeristen alleen bij deze plekken bljven, de souqs en de heritage village, zijn wij nog verder Deira ingelopen.. Wat een bizarre maar leuke ervaring! Normaal ben ik gewend aan het super moderne, onrealistische Dubai waar het niet gek genoeg kan. Maar hier in het echte oude centrum is er een compleet andere ambiance. Het deed me een beetje meer denken aan wat je in Azie ziet, wat ik gezien heb in Bali bij de main streets. Allemaal lichtjes, veelste grote signs boven de winkels en een hele andere beleving van de stad Dubai. Omdat de avond viel toen we daar liepen leek het echt net een flipperkast, overal waar je keep ander soort lichtjes, de ene knipperde nog feller dan de andere en je kon echt zien dat hier meer de normaaldere mensen van Dubai rondliepen, voor zover dat kan. Echt een hele leuke ervaring, maar wel vermoeiend al dat lopen!

Daarnaast zijn we het laatste weekend van Selwyn ook nog een dagje naar Abu Dhabi geweest, want in Dubai hadden we inmiddels alles wel gezien. Wederom een hele andere wereld. Wanneer je de emiraat grens overgaat zie je al gelijk verschil, waar het in Dubai vooral zand is als je een beetje de stad uit rijd, hadden ze in Abu Dhabi bedacht dat langs de snelweg er lekker veel boompjes en plantjes aangelegd moesten worden. Want groen is rijkdom. Abu Dhabi bestaat uit verschillende eilanden die ze hebben ingericht per thema.Op het Yas eiland staat racen in het middelpunt, met als hoogtepunt het circuit van Abu Dhabi en Ferrari World. Wat echt super vet was is dat we het circuit konden bezoeken en dat ze ook nog bezig waren met een oefen race, echt heel nice! Volgens Selwyn waren het geen F1 auto's maar ze kwamen er wel in de buurt, wat een geluid! Nadat we bijna niks meer konden horen besloten we de tour voort te zetten naar de Grande Mosque, de grootste moskee in de emiraten die we konden bezoeken want hij is zowaar open voor niet-moslims. Wel moest ik even een prachtig gewaad aantrekken omdat m'n armen en haren volledig bedekt moesten zijn. En ze waren echt super streng daar, ze zag geregeld dat mensen weggestuurd werden om eerst zichzelf te bedekken. Maar wat een bouwwerk! Super mooi om dat gezien te hebben, zoveel details zowel binnen als buiten! Na dit bezoekje zijn we door gegaan naar het 'centrum' van Abu Dhabi waar we langs de promenade konden lopen en het mooie paleis van de emiraten hotel konden zien. Dit is een 7 sterren hotel in Abu Dhabi, want toen Dubai de Burj Al Arab opende en dat tot 7 steren hotel benoemde werd Abu Dhabi jaloers en wilde ook zoiets. Het was zeker leuk om dit alles te zien, maar Abu Dhabi is lang niet zoals Dubai is. Het is echt net als any other city en niet zoveel bizarre dingen als in Dubai.

Verder hebben we natuurlijk alle andere dingen gedaan die ook bij Dubai horen: lekker naar het strand - bovenop mijn dak aan het zwembad liggen - de malls bezoeken - de madinat souk bezoeken - natuurlijk even mijn werk laten zien aan Sel - de fontein show- etc. Oh en niet te vergeten er was weer een Dutch in Dubai borrel dus dat heeft Sel ook gezellig kunnen meemaken inclusief Heineken bier en bitterballen.
Wat het alles nog leuker maakte is dat het morgen (2 december) in Dubai National day is, een soort van Koninginnendag want 43 jaar geleden besloten op die dag een paar sjeiks samen te gaan zitten en de verenigde arabische emiraten te stichten. Nou dacht ik dat bij ons de orangjegekte erg was, maar hier beginnen ze zo'n maand vantevoren al met overal vlaggen ophangen, diamanten laagjes over de auto te doen met de kleuren van de vlak, foto's van de sjeiks op de auto's, etc. Dit alles was erg extreem de afgelopen week omdat er de week en vooral het weekend voor national day al veel festiviteiten zijn en andere gekkigheden. Zo lagen wij zondag als laatste dagje van Sel lekker op het strand, en toen we weg gingen werd er inene een vuurshow gegeven langs de promenade. Een andere leuke bijkomstigheid was dat het eindelijk wat helderder was in Dubai, dus dat ik vanuit m'n raam nog verder dan normaal kon zien, helemaal tot aan de Burj Khalifa.

Kortom, we hebben een top tijd gehad en veel gezien!
En nu mag ik weer aan de bak, nouja nog niet helemaal want morgen ben ik weer vrij vanwege National Day en van het weekend komen pap en mam gezellig langs.

-XOXO- Suus