suusindubai.reismee.nl

Visa run

Hallo allemaal,

Weer even een kort verhaaltje vanuit hier, want vandaag heb ik mijn eerste visa run gehad en dat was best een avontuur. Maar voordat ik het daarover ga hebben wil ik toch nog even kort over het weekend praten. Allereerst ben ik natuurlijk zaterdag verhuisd!! Naar Dubai Gate 1, dat is een van de torens die samen de Jumeirah Lake Towers vormen (voor degene die het willen checken op google maps). Een super fijne kamer met eigen badkamer en balkonnetje, zie de fotos! Verder ben ik voor het eerste in het oude centrum van Dubai geweest, waar nog gebouwen van vroeger staan (zo rond 1700) bij de Dubai Creek wat vroeger een belangrijke haven was. Nu zitten hier de markten, waar je goedkoop jurken kan laten maken en zelf de stof uitzoeken. Helaas hadden wie niet hele goede research gedaan want alle textiel winkels zaten dicht. Ook kun je hier prima terrecht voor souvenirs alleen wel jammer is dat elke verkoopman je aanspreek en je nog net niet naar binnen sleurt om de winkel te bekijken, niet heel erg chill dus. Maar die plek was wel heel leuk om te zien omdat al die winkeltjes in oude gebouwen zijn geopent, soort van pakhuizen denk ik maar dan iets meer vervallen vergeleken met Amsterdam;) Al met al wel een hele leuke ervaring, alleen was het die dag echt super warm!!! We hebben denk ik een halfuurtje rondgelopen en al onze kleding was doorweekt. Wat mij betreft is het tijd voro de winter want dan is het meer rond de 30 ipv de 40 graden:)

De avond ervoor hebben wij iemand ontmoet waarme we aan de praat raakte over de visa run, want deze man zit hier voor werk maar is aan het wachten op z'n permanente visa dus moet ook elke maand naar Oman. Wij begonnen erover dat wij dit ook moesten doen op zondag en vervolgens begon hij ons helemaal bang te maken. Dat je een ervaren bestuurder moe zijn, dat als die mannen bij de douane je niet mogen als vrouw zijnde je de bak in gaat, dat ze je bedreigen met grote guns, etc. en dat we maar beter met een driver konden gaan die voor zijn werk mensen over de grens brengt en weer terug naar Dubai. Persoonlijk schrok ik hier wel van en was ik bijna in staat deze driver te bellen voor zondag. Maar uiteindelijk bedachten wij ons dat als het echt zooo onveilig zou zijn het bedrijf ons echt niet zou laten gaan als meiden alleen en omdat er een andere collega is die ook al vaker de run heeft gedaan konden we haar mooi om advies vragen. Nou op zondag was het dus zo ver, eerst moesten we nog even werken en om 3 uur mochten we dan weg want het zou maar ongeveer 3 uurtjes duren in totaal. Tijdens de lunch nog even advies gevraagt aan die collega die ons vertelde dat op het moment dat we in Oman zijn we gewoon kunnen vertellen dat we een visa run doen want dan moeten we minder betalen.
Uiteindelijk begon de reis om half 4 want we moesten nog even tanken zodat we niet weer zonder benzine langs de weg kwamen te staan. Na ongeveer een halfuurtje begonnen we al midner stad te zien en veel meer woestijn, en naarmate de reis vorderde werden dit echt zandbergen, inclusief... WILDE KAMELEN!!!! haha. Het was een hele vette route waar we verschillende landschappen gezien hebben, zowel woestijn zand als meer rots/bergachtige gebieden. Ook was het heel apart om de verschillen qua kapitaal per emiraat te zien (omdat we denk ik wel elke emiraat hebben gezien nu). De armere emiraten hadden dan wel een goede weg maar daaromheen was er niks, terwijl de rijkere emiraten leuke bloemetjes hadden aangelegd en mooie huizen gebouwt, etc. Verder onderweg wilde ezels op de weg gezien, geiten langs de weg, koeien en dus kamelen.
En toen waren we daar, Hassa, de plek om de emiraten te verlaten. Na een stukje rijden komen we bij een checkpoint, dus wij stappen uit en krijgen te horen nee je moet verder dit is alleen voor trucks. Oke, wij verder en komen uiteindelijk uit bij een soort van loket waar we een stempel krijgen omdat we de emiraten verlaten met alleen de vraag: gaan jullie naar Oman? een paar km verder kregen we dan het eerste checkpoint in Oman, auto controle, waarbij alleen de achterbak opengemaakt werd. Nou dacht ik hier even aan dat verhaal van die man die wij gesproken hadden van het weekend, over enge mannen bij de checkpoints met grote wapens enzo.. Nou deze jongeman die onze auto checkte was zo'n scharminkel dat ik dacht die valt waarschijnlijk om als ik hem een duwtje geef (heb ik maar niet geprobeerd). Nou na de autocheck dachten we hier moet vast het stempelpunt zijn voor Oman, maar nee we moesten nog 7 km verder. Daar konden we parkeren en een gebouw naar binnen waar we een formuliertje moesten invullen en naar de balie gaan. Hier konden wij dus gewoon doodleuk vertellen dat we de visa run aan het doen waren. Eerst dacht ik, toen ik die man zijn blik in z'n ogen zag, oh nee dit hadden we niet moeten zeggen, maar uiteindelijk ging het allemaal prima. We kregen een entry stempel oman, een exit stempel oman en nog een extra stempel dat je een visum heb gekregen in de sultanate of Oman. En of we wel rechtsomkeert naar Dubai wilde gaan werd er nog bij verteld. Dus wij een U-turn maken en dezelfde weg weer terug. Langs de autocheck om het afgestempelde papiertje te geven en toen naar de Emiraten grensovergang. Daar moesten we weer naar binnen, kregen we zonder problemen een stempel en kon onze reis terug weer beginnen. Op deze route hebben we nog 3 checkpoints gehad die alleen de paspoorten checkte of we wel een stempel hadden maar dat ging wederom zonder probleem. Op deze terugweg kwamen we erachter dat deze route wel leuker was omdat je hier echt rode zandheuvels kan zien, dus dat is iets voor over 40 dagen want dan mogen we dit weer gaan doen. Vanuit de auto heb ik wat fotos gemaakt die jullie bij mijn fotoalbums kunnen checken.
Dit alles blijf ik toch wel bizar vinden. Ik bedoel het is toch obvious dat we aan het visa runnen zijn als we dezelfde dag de emiraten verlaten, Oman in en uit gaan en de emiraten weer inkomen. Echt apart hoe dit zo gaat, en hoe heel veel mensen dit voor lange perioden doen om gewoon weer extra dagen in Dubai te krijgen zonder visum. Misschien zit het Amerika process nog in m'n hoofd gebrand maar ik blijf deze manier van werken echt ongelofelijk vinden. Maarja, gelukkig mag ik wel blijven!

Morgen ga ik bij mn stage de hele dag assisteren bij een fotoshoot van hun product lijn dus ik ben benieuwd hoe dat gaat worden. Ik hou jullie op de hoogte!

XXX Suus

Reacties

Reacties

Mieke

Leuk verhaal Suus, typisch Arabies,wantrouwen, wantrouwen en nog eens wantrouwen want ze zijn door de eeuwen heen niet echt leuk behandeld door de Westerse wereld dat werkt nog altijd door dat enorme
minderwaardigheidscomplex wel of niet terecht overigens.
Vandaar al die bling bling want ze willen laten zien dat ze het beter kunnen en dat lukt ze aardig zou ik zo zeggen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!